Herfstdip?

images-12

Somber zijn
Het is herfst, het wordt kouder en donkerder, de blaadjes vallen en we worden niet alleen massaal verkouden, maar ook een stuk somberder.
De herfst staat erom bekend dat sommige mensen het leven dan wat somberder inzien. Helemaal als je al wat negatiever bent aangelegd. Dan doet de herfst er nog een schepje bovenop.

Ik heb er zelf ook last van. Vroeger kon ik de klok erop gelijk zetten. In de herfst werd ik somberder, voelde ik me zwaarder en had nergens zin in. Alles was met een grijze waas gekleurd. Je hebt er helaas geen zeggenschap over. Alles gebeurt in je hoofd. De energie, de temperatuur en het korter worden van de dagen hebben allemaal effect op je zenuwstelsel en je hormonen.
En ook die stroom aan gedachtes die stuk voor stuk negatief zijn helpt niet echt.

Hulp is onderweg
Sinds ik aan yoga doe heb ik er een stuk minder last van. Ik merk nog wel steeds dat moment op wanneer m´n lichaam en geest zwaarder worden, maar ik herken het nu en weet dat het weer overgaat.
Yoga heeft ervoor gezorgd dat de bewegingen die ik maak de hormonen weer laat stromen.
Dopamine, het gelukshormoon wat  zorgt dat er een goede communicatie is met betrekking tot de emoties en de motivatie …. Oxytocine, het knuffelhormoon wat er voor zorgt dat je je verbonden voelt met de mensen om je heen en bloeddruk- en stress verlagend werkt. En tenslotte serotonine, het hormoon wat ervoor zorgt dat je je tevreden voelt en invloed heeft op je slaap, spijsvertering en hongergevoel.
Ook je ademhaling heeft effect op je geestelijke gezondheid. Zodra je je depri voelt is een goede ademhaling erg belangrijk. Je gaat automatisch wat in elkaar zitten zodra je je niet lekker voelt. Je lijf zakt in, je middenrif en longen worden in elkaar gedrukt en zo kun je niet meer optimaal ademhalen.

Doe hier meer van
#1. Beweeg.
Of je nou op je mat gaat zitten, naar de sportschool gaat of een wandeling maakt, beweeg! Iedere dag minimaal een half uur. Het voelt heerlijk om je terug te trekken als je depri bent. Lekker op de bank of in bed opgekruld. En dat mag ook, maar wissel het af met lekker bewegen. Met de ramen open of in de buitenlucht. Je zult merken dat je je daarna een stuk beter voelt.
Alle yogabewegingen zijn goed, maar kies vooral voor achterover buigingen. Je maakt hierdoor ruimte in je lichaam en stelt je weer open voor het leven. Vooroverbuigingen bieden troost en ontspanning. Wissel deze lekker af.
#2. Haal adem
Ga rechtop zitten en haal eens even lekker diep adem. We hadden het al over je terugtrekken op de bank. Waar je zo lekker comfortabel zit, maar waardoor je ook oppervlakkig ademhaalt. Ga eens wat rechter zitten en laat je ademhaling wat dieper worden. Je voelt meer zuurstof binnen komen en voelt je hierdoor direct wat frisser in je hoofd.
#3. Neem jezelf niet zo serieus
Een beetje humor helpt! Kijk eens naar jezelf vanaf een afstandje. Je hoeft je niet te verzetten tegen dat sombere gevoel, maar besef dat het niet het einde van de wereld is. Ook dit gevoel gaat gewoon weer over. Zie jezelf eens zitten en spreek jezelf aan alsof je een goede vriendin of zus toespreekt.
#4. Doe leuke dingen
Doe iets waar je energie van krijgt. Iets wat je echt heel leuk vind om te doen. Verwen jezelf en geniet daar van. Merk op dat er ook leuke dingen zijn in het leven ook al zijn dat er momenteel niet zo heel veel.
#5. Praat erover
Of  je nou lekker met een goede vriendin praat, een coach of een therapeut, het helpt om je te uiten. Soms is een luisterend oor alleen al genoeg en soms heb je wat hulp van buitenaf nodig. Schaam je niet. Er zijn zoveel mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Geniet van de herfts!

images5w8ww7iv

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *