Boom tips!

picsart_11-16-01-02-54 picsart_11-16-01-03-27 picsart_11-16-01-03-54

De boom, tree pose of vrksasana. Net als de kindhouding op het oog een simpele houding. Maar schijn bedriegt! Denk je de ene keer dat je hem ‘onder de knie’ hebt, een week later sta je weer als een tak in de wind te wiebelen. Mocht je je afvragen waarom die boom voor jou toch zo’n uitdaging is, dan kunnen onderstaande tips je misschien helpen.

Maar laten we eerst eens kijken waarom die boom nou zo goed voor ons is. Zoals bij een boom de wortels het fundament voor de stam en de takken vormen, zo geven de voeten en de benen het lichaam de steun om krachtig en sierlijk te kunnen staan. Balanshoudingen laten onze gemoedstoestand zien, want deze houdingen vereisen concentratie waardoor onze gedachten niet langer grillig op en neer kunnen springen. Staan op één been vergt balans, kracht, concentratie en flexibiliteit. Het líjkt dus een simpele houding, maar er wordt hard gewerkt. Zodra je alle aspecten van de boom kunt verenigen zorgt deze houding dat de geest tot rust komt en het lichaam krachtig en stabiel is, maar toch ontspannen.

Wat kun je doen om deze houding (makkelijker) uit te voeren zonder dat je blessures op loopt? 
1. Zorg dat de aandacht bij de staande voet is. Voel de mat onder je voet en gebruik de hele voet als fundament. Voel je tenen, je hiel, de bal én de buitenkanten van je voet.  Maak je staande been krachtig door de knieschijf iets op te trekken en zorg dat de knie zacht blijft, dus overstrek deze niet.

2. Zet de voet van het gebogen been niet op het kniegewricht van het staande been!! Je drukt op deze manier het been iets naar buiten waardoor er spanning op het gewricht en het bindweefsel komt te staan, waardoor deze steeds zwakker worden. Zet je voet liever net onder de knie of erboven. Ik hoor je zeggen “maar die knie geeft zo’n lekker steuntje aan m’n voet, want die glijd steeds weg..”. Als je je hiel stevig tegen je boven- of onder been plaatst, alsof er een muntje tussen zit wat niet mag vallen, glijd je voet ook niet weg.

3. Laat de heup van het gebogen been iets zakken. Onbewust trek je deze iets op, maar voor balans wil je de heupen naast elkaar houden.

4. Houd je blik op één punt gericht. Zoek je concentratie. Laat gedachtes je niet uit je evenwicht brengen. Je zult aan de boom direct merken in wat voor een bui je bent. Ben je druk in je hoofd dan is je boom wiebelig en onrustig. Heb je een rustige dag, dan is dat ook te merken aan je boom en sta je rustig en stabiel. De ene dag is de andere niet, dus ook die boom varieert..

5. Zorg dat je navel iets ingetrokken en omhoog gericht is, richting je ribben. Op deze manier span je ook de rugspieren aan, waardoor je wervelkolom beschermt is en je niet zo achterover leunt. – Houd je schouders en je ademhaling zacht en laag. Je kunt ervoor kiezen om eerst de handen voor de borst te plaatsen. Zodra je merk dat er balans is kan je de armen altijd nog omhoog brengen langs je oren.

6. Als er balans is, probeer dan eens de gebogen knie iets naar achteren te brengen, zodat deze haaks op je staande been is. Hierdoor krijgt de heup meer ruimte om te open.

En last but not least: Smile! Ontspan je gezicht en heb plezier in je houding. Ook als je wiebelig bent. Het is wat het is.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *