Yoga op gevoel

Ik heb een nieuwe yoga heldin: Adriene Mishler. Ze maakt (engelstalige) you tube filmpjes onder de titel “Yoga with Adriene”, op een heerlijke down to earth manier, recht uit het hart. Ik had al eens over haar gehoord via een van de yogaleden in de studio en stuitte ook eens per toeval op een van haar filmpjes. Adriene is niet zo serieus, er kan altijd een grapje vanaf en het lijkt alsof ze een vriendin is die je een lesje geeft. Af en toe praat ze iets te veel, maar dat heb je bij een goeie vriendin ook wel eens. De filmpjes variëren van 15 minuten tot een uur, met goed beeld en geluid. Makkelijk te volgen en helemaal mijn soort yoga. Wat is dan mijn soort yoga? Yoga op het gevoel. Intuïtieve bewegingen maken. Geen dogma’s, een goeie flow.

“Het gaat erom dat mensen hun lichaam leren kennen en ontdekken wat voor hun goed voelt.” Dat zegt Adriene in een interview in de laatste editie van Yoga International. En daar ben ik het helemaal mee eens. Vaak genoeg zeg ik in een les dat men van iedere houding zijn of haar eigen variatie mag maken. De een heeft wat meer aanpassing nodig, de ander wat meer uitdaging. Een beetje spelen met een houding, uitproberen wat goed voelt.

Net als wat Tara Stiles doet, mijn andere yoga heldin. Vanaf het eerste yoga uur ben ik al fan. Ook zo iemand die beweegt op haar gevoel. Een heerlijke lome lage stem die je direct een paar treden lager op de ladder van ontspanning brengt. Niets moet, alles mag. Bewegen in een houding, een beetje wiegen, alles om je maar bij je gevoel te brengen. Jouw gevoel. En dat is toch nog best moeilijk, dat voelen. In het dagelijkse leven denken we meer dan dat we voelen. Weten niet meer hoe dat moet, of krijgen er de kans niet voor omdat we steeds weer worden afgeleid door alle prikkels om ons heen.

Ik zit vaak op m’n mat zonder een idee te hebben wat ik ga doen. Gewoon een beetje zitten, wat rollen met m’n schouders…en dan opeens zit ik in een hele flow van bewegingen. Het gaat dan helemaal vanzelf. Mensen vertellen me wel eens dat ze het zo moeilijk vinden om thuis zelf yoga te doen. Weten niet welke houdingen ze dan kunnen uitvoeren of dat na 3 houdingen hun repertoire op is… Als je thuis lekker wilt bewegen, beweeg dan! Of je nou een houding doet die je in de les geleerd hebt of zelf een houding ontdekt, het blijft bewegen. Misschien is er wel een bepaalde stretch die heerlijk aanvoelt, maar die nog in geen enkele les ooit is uitgevoerd… Dan wordt het jouw stretch!

Als ik op handen en knieën op de mat sta, met de bedoeling een kat-koe beweging te maken, eindig ik vaak in een beweging die net tussen kat-koe en de kwispel houding in zit. Ik strek er zo lekker m’n tussenrib spieren mee. Of de nekrol, wanneer je met je kin op je borst, je hoofd van links naar rechts rolt. Ik blijf met m’n oor dan net iets langer boven m’n schouder hangen en maak dan een zachte, kleine ‘ja’ beweging met m’n hoofd. Heerlijk voor m’n nekspieren. Ontdek zelf wat jouw lichaam nodig heeft! En ter inspiratie kun je misschien eerst een paar filmpjes van mijn grote voorbeelden Adriene of Tara bekijken (en meedoen).

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *