Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan…

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. We hebben ongeveer 206 botten en 230 gewrichten in ons lichaam die ondersteund worden door spieren, banden, pezen en andere soorten bindweefsel. Het lichaam zit zo ingenieus in elkaar! We hebben verschillende soorten gewrichten om allerlei soorten bewegingen te kunnen maken. Maar…. we maken er nauwelijks gebruik van.
Dat kan anders!
Wanneer je het lichaam niet gebruikt zoals het gebruikt kán worden, wordt het stram. Er zit namelijk een speciaal soort vloeistof tussen onze gewrichten dat opdroogt wanneer we ons lichaam niet optimaal gebruiken. Spieren worden lui en bindweefsel wordt taai. Wanneer we bewegen kan die vloeistof lekker tussen onze gewrichten doorlopen. We worden als het ware ‘gesmeerd’.

Als baby zijn we nog zo lekker soepel. Maar zo’n 15 jaar later is er niets meer van die soepelheid te zien. Ik heb een tijdje tieneryoga gegeven en het verbaasde me hoe stijf de meeste jongeren al zijn op die leeftijd. Door het langdurige gebruik van smartphone en tablet bijvoorbeeld, wordt het lichaam in een onnatuurlijke houding gedrukt en vergroeid het lichaam. De term smartphone-nek is alom bekend en vormt een serieuze klacht bij zowel het jongere- als het oudere publiek.

Maar veruit de grootste boosdoener van stijve gewrichten is zitten. We zitten heel veel en heel lang en we zitten ook nog eens verkeerd. De wervelkolom heeft van nature een mooie S- achtige vorm, maar door al dat lange zitten hebben veel mensen de vorm van een C…. Deze vorm geeft een grote druk op de wervels, spanning in de spieren en zorgt ervoor dat het hele lichaam uit balans raakt.
Soms komen we niet onder het lange zitten uit. Veel van ons hebben een kantoorbaan of reizen veel met de auto, bus of trein. Maar we kunnen er altijd voor kiezen om tussendoor regelmatig te bewegen. En wanneer we zitten kunnen we ons bewust zijn van hoe we zitten. Niet onderuit gezakt, maar rechtop, de oren boven de schouders en de schouderbladen iets ingeklapt.

We weten allemaal dat we beter de trap dan de lift kunnen nemen. Een ommetje maken tijdens de lunchpauze en liever de fiets dan de auto pakken. Maar denk ook eens aan jezelf ’s ochtends uitgebreid uitrekken. Je armen op een diepe inademing optillen en wat zijwaartse buigingen maken. Een aantal zachte voorover buigingen om de wervelkolom wakker te maken.
Ik ontmoette eens een erg kwieke dame op hoge leeftijd, die bezwoer dat ze nog zo fit was omdat ze altijd na het opstaan even aan rekken en strekken deed .
Hetzelfde kun je ’s middags weer doen. Misschien wel tijdens dat ommetje in je lunchpauze. En ’s avonds, in plaats van onderuit gezakt voor de TV zitten, doe je een yoga sessie (thuis of in de yogastudio) met bewegingen die speciaal gericht zijn op de behoeften van jouw lichaam.

Ook wanneer je (misschien wel door dat lange zitten) geblesseerd bent, reuma hebt of een andere aandoening waarbij het lichaam moeilijk beweegt, is het heel belangrijk te blijven bewegen! Mensen verstarren vaak bij pijn en bewegen zo min mogelijk, maar meestal wordt de klacht daardoor erger. Voor mensen met blessures is er een speciaal soort yoga om het lichaam weer soepel en sterk te maken. Bewegen op het ritme van de ademhaling zorgt ook dat bewegen makkelijk wordt. Er is altijd een manier om ook jouw lichaam te laten bewegen.
Mocht je het moeilijk vinden om te bepalen welke bewegingen voor jou goed zijn, kom dan eens naar een yogales of boek een privéles.

En last but not least: beweeg als je hoofd vol zit! Zo lang je blijft zitten hebben pieker gedachten vrij spel. Wanneer je lekker gaat bewegen, buitenshuis of in de yogales, kun je je aandacht op je beweging richten.

Keep moving!
Namasté.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *